fbpx

Merkstrategie | Communicatiestrategie

Branding - Creative Guardians

Je merk stevig in de markt zetten

Afgeleid van het Engelse woord voor brandmerken, is branding reclamejargon voor: vaststellen wie je bent of wilt zijn als bedrijf of organisatie en die identiteit vertalen naar je uitstraling. Anders gezegd: branding biedt je handvatten voor een aantrekkelijke en unieke presentatie van je merk.

Waarom heb je branding nodig?

Zonder duidelijke merkidentiteit en bijpassend merkverhaal kun je geen merkbeleving creëren bij je doelgroep, maar die merkbeleving heb je hard nodig voor klantenwerving en klantenbinding. Daarom is zorgvuldige branding de eerste stap naar succesvolle promotie van je merk.

Hoe ziet ons branding proces eruit?

Ons branding proces kent verschillende onderdelen, die in elkaars verlengde liggen. Creative Guardians leidt je er stapsgewijs doorheen. Jij kent alle ins & outs van jouw merk, wij hebben verstand van branding. Door onze krachten te bundelen komen we tot een heldere merkstrategie volgens onderstaand stappenplan:

We beginnen met een gesprek waarin we jouw zaak onder de loep nemen. Samen analyseren we de kernwaarden, unieke kenmerken en doelstellingen van jouw onderneming en merk. Gaandeweg ontstaat er dan een profiel dat:

  • jouw merkidentiteit duidelijk afbakent;
  • inspiratie geeft voor je merkbelofte en merkfilosofie;
  • de toon en inhoud van je merkverhaal bepaalt;
  • aanknopingspunten levert voor de visuele presentatie;
  • helder zicht biedt op je doelgroep(en);
  • een idee geeft van jouw marktpositie t.o.v. je concurrenten.

Een eerste indruk maken kun je maar één keer. Hoe fijn is het dan als je meteen in de smaak valt. Bij je introductie is een goede binnenkomer goud waard. Als je jezelf positief onderscheidt van je concurrenten, trek je de aandacht en win je de gunst. Daarom is branding zo belangrijk. 

Een heldere merkidentiteit – die beschrijft wie je bent, waar je voor staat en wat je ambieert geeft dus concrete aanwijzingen voor je profilering. Bijkomend voordeel is dat het je helpt om de juiste beleidskeuzes te maken: beslissingen die in lijn liggen met je kernwaarden. 

Je merkfilosofie is in feite je visie. Die vloeit voort uit je kernwaarden en bepaalt daarmee je missie. Met je visie en missie kun je sympathie wekken bij je doelgroep en een zogenaamd lovemark creëren: een merk dat een onbegrensde loyaliteit oproept bij de consument. Een lovemark garandeert klantentrouw.

Tony Chocolonely’s filosofie is bijvoorbeeld dat de chocolade industrie moet veranderen om iIlegale kinderarbeid te stoppen, en boeren een leefbaar inkomen te garanderen. Het bedrijf wil dat bereiken door 100% slaafvrije chocolade de norm te maken. Hiermee maakt Tony Chocolonely zijn merk populair bij sociaal betrokken mensen.

Uit je merkidentiteit kun je ook inspiratie halen voor je merkbelofte. En met een beetje geluk laat die belofte zich uitstekend vertalen in een pakkende reclame slogan. Zo zijn ‘Agis, de zorgverbeteraar’ en ‘Nokia, connecting people’ tegelijkertijd rooskleurige merkbeloften en treffende slagzinnen. Omdat ze tot de verbeelding spreken en prettige associaties oproepen, dragen dit soort kreten bij aan een positieve merkbeleving.

De identiteit, filosofie en belofte van je merk zijn de ingrediënten van je merkverhaal. Om herkenbaar te zijn en te blijven, moet je verhaal trefzeker en consistent zijn. Door hetzelfde verhaal steeds te herhalen, maak je mensen vertrouwd met je merk en beïnvloed je hun beeldvorming. In combinatie met een goede service vanuit je organisatie levert dit jouw zaak een degelijk en betrouwbaar imago op.  

Merkstrategie

Bij de merkstrategie (stap 6) draait het om de positionering van je merk. Dit is de slotfase van het branding proces. Op basis van alles wat naar voren gekomen is bij de stappen 1 t/m 5 kunnen we nu bepalen hoe de presentatie van je merk eruit gaat zien en hoe we jouw merk gaan plaatsen tegenover de merken van je concurrenten.

Het resultaat van onze gezamenlijke inspanningen vormt de grondslag voor de volgende twee fases, die van de Creatie en de Activatie.

Wat is rebranding en wanneer kies je daarvoor?

Wat is rebranding en wanneer kies je daarvoor? 

Rebranding is een herijking van je kernwaarden, kenmerken en doelstellingen. Dit is zinvol als je firma of organisatie al langer bestaat. Omdat je dienstverlening of productaanbod in de loop der jaren veranderd kan zijn of omdat je een nieuwe policy hebt, met meer focus op duurzaamheid bijvoorbeeld. Dan is het raadzaam om je merkidentiteit bij te stellen en je uitingen en uitstraling daarmee in overeenstemming te brengen.

Afhankelijk van de uitkomst van het rebranding traject, adviseren wij een bescheiden make-over of een complete metamorfose van je logo, huisstijl, drukwerk, website en sociale media. De restyling kun je uiteraard ook aan ons overlaten, evenals de aanpassing van je marketing- en reclamestrategie. In nauw overleg met jou maken we er iets moois van!

De kracht van je merk ontdekken?